maanantai 10. heinäkuuta 2017

Lilith


Tästä työstä Kokonainen-näyttelyn teema sai alkunsa. Halusin kerätä mallinuken osia ja tehdä torsosta kokonaisen. Innostus tähän lähti puolestaan Naiset jotka kulkevat susien kanssa -kirjan LaLoba-tarinasta. Luunainen, joka kerää suden luita erämaassa. Asettelee ne maahan luurangoksi ja laulaa luomishymnin, jolloin susi alkaa hengittää, ja pinkaisee juoksuun. Kesken juoksun susi muuttuu nauravaksi naiseksi, joka juoksee vapaana kohti horisonttia.

Oli helmikuu (2017) ja huomasin pyöriväni tori.fi:ssä etsien mallinukkea. Minulla oli suuri tarve saada tehdä naisen kuva. Sellainen nainen, joka ei ole muiden muovattavissa. Aito nainen, kokonainen. Nainen, joka vääntää ympärillään olevat odotusten häkit auki ja hyppää ulos vapauteen itseluottamusta ja intoa uhkuen.

Mietin arkkityyppisiä naishahmoja ja ensimmäinenä mieleeni tuli Raamatun luomistarina Eevasta! (Hämmentävää, sillä olin lukenut Villinainen-kirjaa jo melko pitkälle...) Hyvin pian ajatuksissani kuitenkin jo pyörittelin kuinka Eevalla olisi karvaiset rinnat jne., joten villinainenhan sieltä oli syntymässä väistämättä. Kädetön neito - taisin tuumia tuolloin.

Löysin lopulta upean mallinukke torson Helgingistä, ja äitini ystävällisesti majoitti hänet kotiinsa, kunnes ajoimme yhdessä Poriin Thelma ja Louise tyyliin!



Lähtökohtaisesti torso oli kermanvalkoinen. Siispä kädet liisteriin ja liimailemaan ensimmäistä kerrosta. Minulla oli mustaa silkkipaperia, ja halusin kokeilla saisinko sillä syntymään verisuonimaisia kuvioita ruttaamalla paperia. Mietin mutanaista. Villinainen on reissussa rähjääntynyt ja viattomuutensa menettänyt.



Jatkoin seuraavan kerrokseen erilaisilla kankailla ja liimailin myös valkoista pitsiä, joka tahriintui välittömästi harmaan likaiseksi mustan silkkipaperin luovuttaessa väriään. Alkuun harmittelin, että kaunis valkoinen pitsi olisi pilalla. Jouduin nukkua yön yli ja jatkaa seuraavana päivänä tästä. Harmaaksi värjääntynyt pitsi alkoikin puhutella minua ja tunsin, että juuri näin sen piti mennäkin. Eihän tämä nainen ole enää puhtoinen ja neitseellinen. Siinä kuuluu olla likaa.

Rintoihin liimasin upeat pitsit, jotka välittömästi paikoilleen asettuessaan näyttivät ihan maitorauhasilta ja tiehyiltä! Kylkiluut tulivat näkyviin myös pitsikoristein, samalla kun selkäranka hahmottui esiin helminauhalla. Muotoilin siivet lapaluiden kohdalle vanhoista joulumanseteista, ja liitin hänen rintakehäänsä muutamia koruja: risti, camee rintaneula, elämänpuu, nazar amuletti niskassa. Katkaistun kaulan kohdalla on Peace-merkki! Takapuolessa ruusuasetelma ja etupuolella alapää on koristettu pienillä simpukoilla. Hänellä on hyvin niukka vaatetus. Vain pieni lannevaate ja tanssijan helisevä vyö, joka selkäpuolella jatkuu niittivyönä. (Pahoittelen, ettei minulla ole kuvia eri työvaiheista. En tuolloin vielä tiennyt joskus kirjoittavani blogia!)


Olen jälkikäteen miettinyt näiden yksityiskohtien symboliikkaa, ja tullut siihen päätelmään, että ne kuvastavat minulle ennenkaikkea naisen syvintä olemusta ja sen tuntemista. Clarissa Pinkola Estes kiteyttää tämän olemuksen seuraavasti:

"The things that women reclaim are often their own voice, their own values, their imagination, their clairvoyance, their stories, their ancient memories. If we go for the deeper and the darker, and the less known we will touch the bones."

Tämä nainen on häpeilemätön, rohkea oman tiensä kulkija. Hän uskaltaa paljastaa oman ydinolemuksensa. Hän elää luottaen omiin vaistoihinsa, arvoihinsa ja unelmiinsa. Hän on rehellinen itselleen, ja suhtautuu myötätunnolla omiin oikkuihinsa, eikä säiky omaa varjoaan, peilikuvasta puhumattakaan.

Työn valmistuttua, nimesin sen ensin villinaiseksi, mutta jälkikäteen tutustuttuani Lilith-myyttiin, ymmärsin tehneeni tämän demonittareksi leimatun jumalattaren näkyväksi. Tämä oli sikäli hämmentävää, sillä olin alunperin miettinyt Eevaa!

Natalia Klimczak kuvailee artikkelissaan: "Lilith: Ancient Demon, Dark Deity or Sex Goddess?" Lilithiä seuraavasti:


"In Jewish tradition, she is the most notorious demon, but in  some other sources she appears as the first woman created on Earth. According to a legend, God formed Lilith as the first woman. He did it in the same way as he created Adam. The only difference was that in place of pure dust, he also used filth and residue. Traditionally Lilith means ''the night'', and she is related to attributes connected with the spiritual aspects of sensuality and freedom, but also terror."



Minua puhuttelee myös C. Ara Campbell'n kuvaus Lilithistä: 



" Lilith tells us to take back our power. She calls us to stand in our truth, embracing our darkness and our light equally. She tells us to stop playing small and being afraid of burning too passionately for worry of being misunderstood in the eyes of others. Our fire is not for them, she tells us. It is for us. We're not here to be the sacrifice; we're here to set the world on fire."




Lilith on näin ollen nykypäivänä myös rinnastettu feminismin yhdeksi symboliksi, patriarkaatin vastustajaksi.


Sikäli en ole ihmeissäni, että juuri Lilith muovautui minulle näkyväksi tuon puhtaan valkean torson päälle. 



Ennen hän oli naisparka vailla käsiä, jalkoja, päätä. Riisuttuna identiteetistä, kulttuurikerroksien silottama, vieraantuneena nykyajasta, uneksien omasta entisestä syvyydestään ja onnestaan - villistä vapaudestaan.



Nyt hän on Lilith! Kiitos kun kerroit tarinasi minulle ja tulit näkyväksi.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti